تیشرت تورینگ

تاریخچه تیشرت

تیشرت تکامل یافته لباس زیر در قرن نوزدهم است. در قرن نوزدهم لباس سرهمی بلندی به عنوان لباس زیر استفاده می‌شد که به مرور زمان از یک تکه بودن به دو تکه بودن تغییر پیدا کرد. قسمت بالایی را آنقدر بلند انتخاب می‌کردند تا زیر کمربند بیاید. این لباس زیر دو تکه به دو صورت با دکمه و بی دکمه عرضه می‌شد، و به دلیل اینکه پوشش خوبی برای محیط‌‌های با حرارت بالا بود، در اواخر قرن نوزدهم توسط معدنچیان و کشتی‌گیران بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفت.

اولین تیشرت‌‌ها به عنوان لباس زیر بدون دکمه به دوران جنگ بین اسپانیا و آمریکا بین سالهای ۱۸۹۸ تا ۱۹۱۳ برمی‌گردد، زمانی که نیروی دریایی آمریکا شروع به رواج دادن آن به عنوان لباس زیر کرد. این لباس‌ها پنبه‌ای، آستین کوتاه، سفید و یقه گرد بودند که به عنوان لباس زیر یونیفرم پوشیده می‌شدند. این تیشرت اولیه بین ملوانان، تفنگداران دریایی و در محیط‌های گرمسیر، بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفت، چون به راحتی می‌توانستند لباس فرم خود را کنار بگذارند، و این تیشرت را بپوشند.

ملوان - ۱۹۴۴
ملوان – ۱۹۴۴

این لباس جدید، به سرعت به عنوان لباس کار بین کشاورزان و کارگران صنایع مختلف رواج پیدا کرد. از آنجاییکه به راحتی پوشیده می‌شد، تمییز کردنش آسان بود و البته ارزان بود، بین پسران جوان محبوب شد. کلمه تیشرت در سال ۱۹۲۰ در فرهنگ لغت مریام وبستر ثبت شد، و دلیل نامگذاریش به T-Shirt از روی ظاهر آن بود.

همزمان با رکود بزرگ تیشرت به عنوان لباس پیش‌فرض برای انجام کارهای مزرعه، و همچنین پوشش بالاتنه استفاده می‌شد. در طول جنگ جهانی دوم تیشرت بین مردان نیروی دریایی بسیار رواج پیدا کرد، و کم کم پوشیدنش همراه شلوار فرم بین سربازان عادی شد. اما بعد از اینکه مارلون براندو در سال ۱۹۵۱ در فیلم اتوبوسی به نام هوس با تیشرت ظاهر شد، این لباس محبوب‌تر شد و در رده لباس‌های فشن قرار گرفت. اغلب پسران هنگام کار یا بازی خارج از خانه ، این تیشرت را می‌پوشیدند و همین باعث شد که کم کم به عنوان لباس معمولی و گاه به گاه پوشیده شود.

مارلون براندو - فیلم اتوبوسی به نام هوس
مارلون براندو – فیلم اتوبوسی به نام هوس

چاپ روی تیشرت به صورت محدود مورد استفاده قرار می‌گرفت، در سال ۱۹۴۲ مجله لایف با کاور تیشرتی با طرح Air Corps Gunnery School منتشر شد.

مجله لایف سال ۱۹۴۲
مجله لایف سال ۱۹۴۲

در سال ۱۹۶۰ چاپ روی تیشرت به جهت بیان عقاید، تبلیغات، در تظاهرات و یادگاری دادن محبوب شد و رواج پیدا کرد.

امروز تیشرت به عنوان یکی از لباس‌های محبوب پوشیده می‌شود، و در طرح‌ها و رنگهای مختلف در دسترس است. شرکت‌‌های مختلفی در جهت برندینگ از تیشرت استفاده میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *